NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
سَهْلُ بْنُ
مُحَمَّدِ
بْنِ الزُّبَيْرِ
الْعَسْكَرِيُّ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
زَكَرِيَّا
بْنِ أَبِي
زَائِدَةَ
عَنْ صَالِحِ
بْنِ صَالِحٍ
عَنْ سَلَمَةَ
بْنِ كُهَيْلٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ
جُبَيْرٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
عَنْ عُمَرَ
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ طَلَّقَ
حَفْصَةَ
ثُمَّ
رَاجَعَهَا
Ömer (b. el-Hattab
r.a.)'den rivayet olunduğuna göre, Nebî (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Hafsâ
(r.anha)'yı boşamış, sonra da (iddet süresi içinde) ona dönmüştür.
Diğer tahric: İbni
Mace, talak (2016); Darimi, talak
AÇIKLAMA:
Rasûl-i Ekrem'in, Hz.
Hafsa'yı boşaması şöyle olmuştur;
Hz. Nebi günlerini, hanımları arasında taksim eder, adalet
ölçüleri içerisinde hergün birinin yanında kalırdı. Nöbet sırası Hz. Hafsa'ya
geldiği gün Hz. Hafsa anne ve babasını ziyaret etmek üzere izin istedi. Rasûl-i
Ekrem ona izin verdikten sonra cariyesi Mariye'-yi Hz. Hafsa'mn odasına çağırıp
onunla başbaşa kalmıştı. Bu esnada Hz. Hafsa, ziyaretini tamamlayıp dönmüş ve
odasında Rasûl-i Ekrem'le Hz. Mâriye'nin bulunduklarını ve odanın kilitli
olduğunu görmüştü. Bunun üzerine Hafsa kapının önüne oturup ağlamaya başladı.
Rasûl-i Ekrem alnından terler dökülerek dışarı çıktı. Hafsa, Mâriye ile
başbaşa kalmak maksadıyle kendisine izin verildiğini iddia ediyordu. Rasûl-i
Ekrem aslında Hz. Mariye ile kalmasının Allah'ın kendine tanımış olduğu bir
hak olduğuni ifâde ettikten sonra, Hz. Hafsa'yı memnun etmek için bir daha Hz.
Mariye ile başbaşa kalmayacağına söz verdi ve bunun aralarında kalmasını
istedi. Hz. Hafsa ise, Rasûl-i Ekrem gider-gitmez Hz. Aişe'nin odası ile kendi
odası arasındaki duvara vurup Hz. Aişe'yi çağırdı, olanları ona anlattı. Daha
sonra bunu öğrenen Hz. Nebi Hz. Hafsa'mn yaptıklarına öfkelenip onu
boşadı.[Haşiyetü's-Sâvî alâtefsîri'l-Celâleyn, IV, 219]
Tahrim Sûresinin şu
ayeti bu hadiseye işaret etmektedir. ''Nebi eşlerinden birine gizli bir söz
söylemişti. Fakat eşi o sözü haber verip, Allah da onun bu davranışını o
(Nebii)ne açıklayınca (Nebi hanımına) bu (söyledikleri)nin bir kısmım bildirmiş
(şunları filâna söyledin demiş) bir kısmından da vaz geçmişti. (Nebi) bunu
O'na haber verince eşi, "bunu sana kim söyledi?" dedi (Nebi):
(herşeyi) bilen, haber alan (Allah) bana söyledi" dedi."[Tahrim 3]
Kays b. Zeyd'in rivayet
ettiğine göre, Hz. Nebi Hz.- Hafsa'yı böşayınca dayıları Kudâme b. Mazûn ile
Osman b. Mazûn Hz. Hafsa'mn yanına gelmişler. Hz. Hafsa ağlamış ve,
"Allah'a yemîn ederim ki o beni bana ihtiyacı olmadığından dolayı boşamış
değildir" demiş tam bu esnada Hz. Nebi oraya gelip "Cibril
bana-Hafsaya dön. Çünkü o çok oruç tutar ve geceleri namaza çok kalkar o
cennette senin zevcen olacaktır" dedi," buyurmuş. [Mecmeu'z-zevâid,
IX, 245.]